chevrolet 1954

Här bygger jag en ny Hemsida för

Bella & Skalman

Välkommen till Bella & Skalmans Hemsida

Denna hemsida handlar om min Chevrolet Bel Air 1954 år modell.

 

Här finns bilder text och video snuttarpå Chevan och andra hobby bilar

 

Dom flesta bilderna har jag fotograferat.

© 1996-2019 Mats Elvenmark

 Om min Chevrolet Bel Air 1954


Mod 2454  2-dörr Hard Topp

 

Namn: Bella (Född 10 mars 1954  i USA) 

Re-borne 10 mars 1984 i Solna Stockholm Sweden.

 

Lack: Romany-red / Indian-Ivory  (Lackad 1984 K.Sarkinen Täby)

 

Motor: Blueflame 115 hk. 6 cyl. 235 cu    [lyssna på motorn]

 

Växellåda: 3-speed synchro-mech (manuell)

 

Bakaxel: Standard utväxling 3,7:1 (kapslad kardanaxel)

 

 

Renoverad av ägaren 1979-1984 till orginalskick,

från tidigare custom bygge i början på 70 talet.

Bilen har sedan 1984 körts varje sommar.

 

Ägaren: Är född 1957 i Stockholm.

             Bor fnv. i Norrköping

 

Kontakt: bella@ elvenmark.se

 

Läs mera om historian och även om Husvagnen

 

Se bilder från renoveringen

 

Film på Bella innan renoveringen  (Super 8 film från 1980)

 

 

 

Så här såg bilen ut i orginalutförande 

(Bilden är ifrån 1962)

Så här såg bilen ut 1972 då den blev om byggd

till custom.

Så här ser bilen ut

efter renovering

(foto från 2002)

Klicka här ovan på bilden så kommer du till den gamla sidan med bilder!

(håller på att uppdatera till den nya sidan)

Här finns händelser med bilen (det senaste överst)

2019-11-06 Nu har Bella änteligen fått komma tillbaka till "sitt egna" garage , efter två helgers slit med att flytta kartonger till ett källarförråd så har det
                    blivit plats för att ställa in bilen i graget :--) Ett stort tack till Daniel Elvenmark som hjälpte mig med lådorna.... många blev det...!!!

                   

                    Nu skall det göras i ordning i garaget så´jag får en arbetsbänk och verktygstavla, så det ser ut som ett garage där man kan jobbe lite med bilen!

                    När det är klart så skall jag börja se över stackars Bella som har blivit lite eftersatt underhåll på... finns en hel del att göra..!

                   

                    Tänkte börja med att fixa olje lekaget som uppstått vid oljefiltret (ett rör som skall konas om) sedan skall en del el gås igenom och ljud systemet

                    måste fixas till..!

2019-07-08  I år har det inte blivit av att köra nått med Bella, dels så är det ju problem med att hon går varm och kokar om man inte kör hela tiden! 
                     och sedan har jag jobbat mycket med "Prinsen"  (Marknads bilen och Gamens-Nostalgi) !

                     

                     Men nu har jag iallafall börjat att kolla upp vad som är problem med motorn, så med hjälp av goda vänner så har vi nu tagit av topplocket,
                     jag hade ju misstanke om att det var topp packningen som hade gått och att det läckte in kompresion i vattnet (finns inget vatten i oljan..:--)
                     dels att den gick varm och att kompresionen var hälften på 4:ans cylinder mod dom övriga som låg relatift jämt på 8,5!


                     Men det skulle visade sig att det var en avgasventil till 4:an som hade bränt och det var ett hål i kanten. å det förklarar den dåliga kompen...:--(

                     Ny ventil är beställd och resten av toppen skall gås i genom och jag hoppas att det går att få ordning på den! 

                     (återkommer med mer info när jag kommit vidare)

                   

                     Jag vill nämligen inte lägga för mycket pengar på denna motor som jag har satt i när min orginal motor sa uppsig  (se längre ner här på sidan)
                     Vill hellder satsa på att göra iordning orinal motorn istället, men först måste jag få ordning på garaget och hämta motorn från sin nuvarande vilo                       plats i Skåne (eller rättare sagt hos 
Aron King Axell Vivljunga Kronobergs Län)

2018-06-17  Midsummer Meet på Gangvidefarm Gotland!

                     Det kunde blivit så att Bella fick bli kvar på Gotland efter som startmotorn lade av!  :--(

 

Det visadesig att det var kolen som var total slut i startmotorn!

som tur hade jag kvar min gamla orginalmotor nere i Skåne!

Så jag fick tag i Aron som hade den i sitt garage, och bad honom att skruva av stratmotorn och skicka den till Gotland.

Sedan var det bara att hoppas att den skulle komma fram i tid innan helgen och eftersom det var helgdag på fredag (midsommarafton) så var det väldigt nervöst ett tag...men på torsdag dök den upp och kunde sättas i

Sedan var det bara att starta som vanligt :--)

2017-12-04


Nu har Bella fått flytta in i sitt nya garage!

(Lite trångt, men det gäller att ta tillvara på utrymmet :--)

2017-11-01


Nu har Bella flyttat från Skåneland till Östergötaland och blivit "inburad"

(tillfälligtvis i väntan på det nya garaget...;-)

Härligt med en tvätthall i garaget!

2016-03-02                      OPS... det var visst ett tag sedan jag var och uppdaterade hemsidan! Å mycket har hänt....




2015 blev det nerslag på besiktningen, det har uppstått ett glapp i bägge spindellederna i fram

(så det var det som gjorde att det vinglade så mycket...;--)

så nu väntar att par timmar under bilen för att byta dessa (för andra gången...:--(


Tyvärr har lacken fått mycket stryk dom senaste åren så i stort sett hela vänster sidan och huven

är helt matt och sprucken i lacken och på bakluckan samt taket har klarlacken "ramlat av"

Men har nu i alla fall fått in Bella i vårt nya garage!






2014 fick bilen flytta till Skåne (halva vägen dock på Falck bärgare;--) inge större problem, men fick kylproblem med husvagnen på och tappade olje trycket ett par gånger så för säkerhetsskull fick Bella åka snålskjuts  från Växjö med Renis Falck bilbärgning. Det var Mia Hallin som fixade detta :--)

Tack Renis och Mia.

















Vatten pumpen är bytt!

Tack Jörgen Johanson för hjälpen.


Och det "skeva hjulet" har fått sin lösning

(och är åtgärdat) Det var en drivaxel som

hade gått av (igen)

fast denna gång hade den "bara" spruckigt

och blivit  krokig! 





 

Sprucken drivaxel....

2011-10-25                                                                 Haveri....!


Nu har det vart ett tag sedan jag uppdaterade sidan, men Chevan har faktiskt gått rätt bra under 2011,.


Har bytt vevlagren inför sommaren 2011 så motorn har fungerat bättre, men tyvärr så har lagret i vatten pumpen pajat, så det låter satan och remskivan "vobblar" (Känner igen det från förra motorn ;--) Så nu är det dax att leta reda på vilken pump som passar på den nya motorn jag har satt i, jag har en som ev kan passa om man gör om den lite!


Men detta är inte det stora problemet! måndags (25/10) upptäckte jag att det var nått konstigt med höger bakhjul.....! Det rann olja från navet...! och när jag körde så "viftade" Bella på rumpan.... ;--) Vid kontroll visa de det sig att hela hjulet skevade...!

Troligtvis har hjullagret sagt upp sig.....  :--( Så det blev att åka med Falcks bilbärgning hem Tack Gino)

2010-05-17                                          Motor byte


Det går inge bra alls med motorbytet!

Den nya "beg" motorn jag köpte visade sig ha problem med ett lager samt att oljetrycket inte var

så bra....! Så motorn lät som en gammal fiske båt med "tändkule motor" (se filmsnutten här brevid)




Den 7 maj fick jag hem de "nya" motorn! så det blev inge åka av den 1 maj.

Jag hade hoppats på att kunna åka den 15 maj på bilutställningen på Skarphäll City i Visby,

men inte det eller...! så nu får vi se vad som händer, jag kanske blir tvungen att renovera någon

av motorerna, ev. går det att byta lager i den "nya" motorn och köra under sommaren!

Det hörs ett bankande från vevstakarna och olje trycket är lågt! men efter att ha bytt vevstaks lagrerna så blev det bättre!


Men har fortfarande problem med att olje trycket försvinner när man svänger tex. kör ut i en korsning och inte har högt varvtal på motorn, verkar som olje pumpen suger luft!

2010-04-23                                          Bilprovningen


Redan på väg till bilprovningen blev det problem!

Den ofogheten med att ryka när man belastade motorn ökade drastiskt under resan in till Visby, nu hade jag även "Skalman" kopplad till Chevan så det va extra tungt. helt plötslig tappade bilen dragkraften och hela kupén rökfylldes och den var minst lika mycket rök utanför....! och det mesta kom ut undermotorn och inte i avgasröret...! ca. 3.5 mil från Visby tog oljan i motorn slut och jag fyllde på 2 liter. med stor möda tog vi oss in till Bilprovningen i Visby, där dom kliade sig i huvudet och sa.... det är nog bäst att vi lämnar portarna öppna så att vi inte "gasas" ihjäl.


Själva besiktningen flöt på bra fick dock nerslag på att motorn var oljig....!  (konstigt...;--) sedan var det handbromsen som tog dåligt på ena sidan samt vänster framhjulslager lät som en sten kross...!

Annars var det andra bra....! Husvagnen hade godkända bromsar men dom "tyckte" att det var

fel i funktionen med påskjutbromsen (i vanlig ordning ;--)

Så det blev inte godkänt i dag!



Men värre var det med motorn...!

dom 2 liter olja jag hade hällt på 3.5 mil tidigare var nu slut igen....!!! 

så det blev att hälla på 2 liter till...!

och vart efter jag körde hemåt så skönk olje trycket och oljan försvann, för säkerhets skull

hade jag ställt av "Skalman" vid kubblokalen för att slippa den belastningen. men jag beslöt

att inte köra hem med Chevan, så det blev att köra direkt till Ganvide för att förbereda ett

kommande motorbyte! Nu skulle den nya "beg" motorn tas hem från fastlandet!